Wat doen we

Wat doen we

Barokorkest Concerto d’Amsterdam geeft in wisselende bezettingen jaarlijks ruim dertig concerten van verschillende aard. Veel concerten vinden plaats in samenwerking met koren, dirigenten en zangsolisten, waarbij vooral de vocale meesterwerken van Bach en Händel op het programma staan. Een belangrijk onderdeel van het succes van deze projecten is de heldere communicatie tussen de musici, de dirigent en de solisten. Artistieke beslissingen ontstaan in wederzijds overleg en op een natuurlijke manier. Alle betrokkenen op het podium streven samen naar de ideale interpretatie van de partituur. Naast de verschillende koorprojecten programmeert Concerto d’Amsterdam ook eigen programma’s, vaak in samenwerking met instrumentale of vocale solisten. Ook werkt het orkest regelmatig mee aan bijzondere muziektheatrale producties en educatieprojecten.

Vocale meesterwerken uit de barok

De focus van Concerto d’Amsterdam ligt op authentieke uitvoeringen van muzikale meesterwerken voor koor en orkest uit de zeventiende en de achttiende eeuw, zoals de Matthäus Passion, de Johannes Passion, het Weihnachtsoratorium en de Hohe Messe van Johann Sebastian Bach en de Messiah en andere oratoria en opera’s van Georg Friedrich Händel. Concerto d’Amsterdam werkt vaak samen met succesvolle kleinere koren zoals Consensus Vocalis en het Deventer Vocaal Ensemble van Klaas Stok, Cantatrix, de Nederlandse Bachacademie met Hoite Pruiksma en het Warnser Bach Ensemble met Pauli Yap. Vorig jaar sloot Concerto d’Amsterdam in juni het seizoen af samen met The Sixteen onder leiding van Harry Christophers met de indrukwekkende Missa Salisburgiensis van Heinrich Ignaz Franz von Biber, tijdens de opening van de Koorbiënnale 2015 in Haarlem.

Uniek muziektheater

Naast het standaard koorrepertoire werkt Concerto d’Amsterdam ook vaak mee aan operaproducties op bijzondere locaties. In 2011 en 2012 speelde Concerto d’Amsterdam bijvoorbeeld in een productie van de Utrechtse Spelen de opera Orfeo ed Euridice van Gluck. Onder leiding van Hoite Pruiksma werden 66 voortstellingen gegeven op de vijver van Paleis Soestdijk. Andere voorbeelden zijn King Arthur (op locaties in een elektriciteitscentrale) en The Fairy Queen (een educatieproject) van Henry Purcell en Orfeo Aqua van Christoph Willibald Gluck (de opera Orfeo ed Euridice van Gluck bij zonsopgang op een Fries meer). Concerto d’Amsterdam speelt ook graag bijzondere eigentijdse composities. In 2016 werkte het orkest mee aan de muziektheater-productie De Beeldenstorm van Peter-Jan Wagemans in de regie van Cilia Hogerzeil. Een vergelijkbaar project was het oratorium De toren van Babel van Hans Koolmees met Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss en de première van de Friestalige Johannes Passy van Piet Bakker met Capella Frisiae en Hoite Pruiksma.

Eigen projecten

Concert d’Amsterdam organiseert ook eigen concerten, vaak in samenwerking met vocale en instrumentale solisten. Ieder seizoen speelt het orkest programma's onder de muzikale leiding van concertmeester Stefano Rossi. Andere mooie voorbeelden uit het verleden zijn bijvoorbeeld het project met drie countertenoren onder leiding van violiste Elizabeth Wallfisch en een Mozart-programma in Het Concertgebouw met Richard Egarr en sopraan Claron McFadden. Concerto d’Amsterdam werkte daarnaast ook samen met solisten en dirigenten als Emma Kirkby, Michael Chance, Lynne Dawson, Johanette Zomer, Nico van der Meel, Alfredo Bernardini, Lucy van Dael en vele anderen.

Concerto d'Amsterdam is partner van klassiekemuziek.nl

gambist trompettist bassist hoboïst hoornist organist en zinkspeler