repertoire

repertoire

In het kort programma-aanbod 2019-2020

  • Clemens Kemme buigt zich over de raadsels rond de Mis in c-klein van Mozart (hij is er in 2017 op gepromoveerd). We voeren 'Mozarts mooiste mis' uit samen met Cappella Amsterdam olv Daniel Reuss.
  • de beroemde Chileense mezzosopraan Luciana Mancini zingt opera-aria's van Handel en tijdgenoten aangevuld met vertellingen uit de achttiende eeuw. (3-3-2-1-1+klav+sopr)
  • een programma rond componist en begenadigd schaker Philidor, met medewerking van tv-persoonlijkheid en internationaal schaakmeester Hans Böhm (enkelbezet + Hans Böhm)
  • een project rond een heel uniek verhaal: hoe de zoon van een slavin als componist aan het Franse hof terecht kwam

Mille affetti

Mille affetti​ - duizend gevoelens: liefde en trouw, maar ook verdriet, woede en wanhoop zetten de toon voor dit programma, waarin Concerto d’Amsterdam en soliste Luciana Mancini hun (en uw) emoties de vrije loop laten.
Nergens lag in de muzikale Barok de gevoelstemperatuur hoger dan in het theater, in de opera, en dan speciaal in Italië, ook toen al operaland bij uitstek. Zozeer zelfs dat ook een componist als Handel opera’s schreef die qua tekst en muzikaal idioom honderd procent Italiaans zijn.
Zangeres Luciana Mancini is met haar warme en expressieve, maar soms ook rauwe en hartverscheurende stem de ideale pleitbezorger van dit repertoire. U hoort aria’s uit Giacomelli’s Adriano in Siria​ en Handels ​Orlando​ en Ariodante​.
Barokorkest Concerto d’Amsterdam omlijst haar prachtige aria’s met instrumentaal repertoire dat uit dezelfde bron ontsprongen is: ouvertures van Handel en één van de wonderbaarlijke composities van Charles Avisson, gebaseerd op (maar eigenlijk nog mooier dan) de muziek van Domenico Scarlatti. Concertmeester en muzikaal leider Stefano Rossi kent dit repertoire als geen ander en zal het ensemble veilig door de maalstroom van liefde, verdriet, hoop en wanhoop loodsen.
Hans Lub zal het programma verlevendigen met
vertellingen over de muziek en de tijd waarin deze werd geschreven. Wetenswaardigheden en grappige anekdotes over de componisten,
de muziek en het leven in de achttiende eeuw geven het programma extra diepte.

Uitvoerenden
Luciana Mancini, ​mezzosopraan
Hans Lub, ​verteller
Stefano Rossi, ​muzikale leiding en viool Concerto d’Amsterdam

Philidor le Subtil

Het boeiende verhaal van wereldkampioen en componist F.A. Philidor (1726-1795), verteld door schaakmeester Hans Böhm en Concerto d’Amsterdam. Philidor werd "le subtil" genoemd omdat hij de eerste schaker was die won door subtiel te manoeuvreren met zijn pionnen, in plaats van met het grove geweld van torens en lopers.
Dezelfde subtiliteit horen we terug in zijn prachtige ​l’Art de la Modulation​ en in zijn geestige Opéras comiques​. Op de achtergrond hoort u de hartstochtelijke muzikale ruzies van zijn tijd, maar ook de (alweer uiterst subtiele) diplomatieke meesterzetten van Philidor’s vriend en schaakmaatje Benjamin Franklin.
U hoort muziek van Philidor, Mondonville en Rameau.

Uitvoerenden
Hans Böhm, ​verteller
Stefano Rossi, ​muzikale leiding Concerto d’Amsterdam

Mozarts Mooiste Mis

De Mis in c van Mozart (1783) is een groots, rijk georkestreerd werk. Het is, naast zijn Requiem, misschien wel het belangrijkste religieuze werk van de tweede helft van de 18de eeuw. Tegelijkertijd is er met de Mis een aanzienlijk probleem, want net als het Requiem is ook deze mis is niet compleet.

Het Credo, Sanctus en Benedictus zijn incompleet, terwijl het Agnus Dei helemaal ontbreekt. Wel zijn er partijen overgeleverd die in 1783 gebruikt zijn. Ook is er een schetsmatige partituur van het Sanctus en Benedictus met alleen blazers en pauken teruggevonden, evenals een niet complete versie van het Credo, waarvan de instrumentale uitwerking ontbreekt.
De musicoloog Clemens Kemme heeft op basis van dit teruggevonden materiaal een reconstructie gemaakt. Hij heeft zich hierbij laten inspireren door ander, vergelijkbaar werk van Mozart, maar ook door componisten die door Mozart zeer hoog werden geacht, zoals Händel en Bach. Op zijn onderzoek naar de Mis in c is Clemens eind 2017 gepromoveerd.
Ondanks het uitgebreide onderzoek is de mis nog steeds met raadsels omgeven.
Voor welke gelegenheid werd de mis eigenlijk geschreven? Had het te maken met het huwelijk met Constanze? En waarom is hij nooit voltooid, terwijl Mozart het zelf het mooiste vond dat hij ooit geschreven had? Clemens Kemme zal het publiek meenemen in zijn zoektocht naar antwoorden.

Uitvoerenden
Clemens Kemme, ​musicoloog & verteller Daniel Reuss, ​dirigent
Cappella Amsterdam
Concerto d’Amsterdam

Hoe de zoon van een slavin aan het Franse hof terecht
kwam

Joseph Bologne, Chevalier de Saint Georges (1745 - 1799)
De Franse componist en vioolvirtuoos Saint Georges was de zoon van een slavin en haar Franse baas. Hij werd geboren in Guadeloupe. Zijn vader nam hem mee naar Frankrijk en voedde hem op als een adellijke jongeman. Daarbij hoorde ook een muzikale opvoeding. Zijn leraren voor viool en compositie waren Leclair en Gossec. Voor de viool bleek hij een uitzonderlijk talent te hebben, de vioolconcerten die hij schreef zijn dan ook van een -voor die tijd- ongekende virtuositeit.

De positie die hij kreeg in adellijke kringen en aan het hof deed menigeen de wenkbrauwen fronsen, want niemand kon zich voorstellen dat een bastaard over zulke gaven kon beschikken.
Mozart heeft tijdens zijn verblijf in Parijs kennis gemaakt met Saint Georges en zijn muziek. Hij was zeer onder de indruk en liet zich door hem inspireren, onder andere bij het schrijven van zijn concertante symfonie. In zijn latere leven werd Saint Georges politiek actief en streed voor de afschaffing van de slavernij.
Een acteur neemt het publiek mee in dit magische verhaal.

Uitvoerenden
Acteur nn, ​verteller
Stefano Rossi, ​muzikale leiding en viool Concerto d’Amsterdam

-----
Voor meer informatie over onze programma’s kunt u contact opnemen met zakelijk leider Jasper Berben
Concerto d'Amsterdam
Jasper Berben, zakelijk leider
Wittelaan 4, 3743 CP Baarn
jasper@concertodamsterdam.nl
+31 (0)6 14 665 882

paukenist violist cellist clavecinist teorbist hoornist