nlen

1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak

  •  
    vrijdag 11 nov 2022 Grote kerkzaal van de Evangelische Broedergemeente Zeist 20:00
  •  
    zaterdag 12 nov 2022 Bergkerk Deventer 20:15
  •  
    zondag 13 nov 2022 Martinikerk Doesburg 15:00
  •  
    vrijdag 18 nov 2022 Waalse kerk Amsterdam 20:15
  •  
    zaterdag 19 nov 2022 Koepelkerk Sappemeer 20:15
  •  
    vrijdag 25 nov 2022 Lutherse Kerk Woerden 20:00
  •  
    zaterdag 26 nov 2022 Nieuwe Kerk Den Haag 20:15
  •  
    zondag 27 nov 2022 Theater de Maagd Bergen op Zoom 15:00

programma
J.P. Sweelinck
Mein junges Leben hat ein End
C. Hacquart
Harmonia Parnassia, sonata ottava a quattro
H.I. Biber
Battalia
H. Purcell
Ouverture uit 'O Come ye Sons of Art'
J.B. Lully
Isis, ouverture
M.A. Charpentier
Te Deum, ouverture
 

Dit jaar is het 350 jaar geleden dat het rampjaar 1672 plaatsvond in Nederland. De Maand van de Geschiedenis in oktober heeft ditmaal als thema Wat een ramp! en is geheel gewijd aan het jaar 1672. Concerto d'Amsterdam, gespecialiseerd is in de historische uitvoeringspraktijk en Geert Mak sluiten in november aan op dit thema tijdens hun tournee 1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen op diverse historische locaties in Nederland.

 

 

Rampjaar 1672 - Concerto d’Amsterdam en Geert Mak from Hans Hijmering on Vimeo.

 

 

Het jaar 1672 staat in Nederland bekend als het 'Rampjaar'. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd van drie kanten bedreigd: vanuit Frankrijk door de Zonnekoning Lodewijk XIV, vanuit Engeland en vanuit de Duitse bisdommen van Keulen en Münster ('Bommen Berend').

Journalist, schrijver en 'geschiedverteller' Geert Mak weet als geen ander verbanden te leggen tussen de gebeurtenissen tijdens het rampjaar en de ontwikkelingen die hiertoe geleid hadden. Maar ook legt hij verbanden met het heden. 1672 is het verhaal van botsende ideologieën: de absolute monarchie tegenover de relatief vrije burgerrepubliek. Beide waren in die tijd succesvolle formules, beide systemen vielen een eeuw later uiteen tegenover de kracht en de energie van de Franse en Amerikaanse revoluties. Alleen: waarom gebeurde dat ook met die – in onze ogen – juist zo moderne Republiek? Als dat een voorloper was van de Verenigde Staten en de EU, wat waren dan de zwakke punten? 

De voortreffelijkheid van de Zonnekoning, onze vijand, werd aan het Franse hof en al gauw ver daarbuiten gevierd met muziek en dans. Dat ging zelfs zo ver dat nog vóór de vrede getekend was, die muziek (minus een paar al te expliciete verwijzingen naar Lodewijks successen in Nederland) al te horen was in de Amsterdamse Schouwburg. Heel Europa vreesde, maar bewonderde vooral de Franse koning en zijn hofcultuur, een bewondering die grote gevolgen heeft gehad voor de muziekgeschiedenis.

Concerto d’Amsterdam speelt muziek uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en natuurlijk Nederland; muziek die een relatie heeft met het rampjaar 1672. Er zullen werken klinken van Sweelinck (Mein junges Leben hat ein End) en Hacquart (Harmonia Parnassia), van Biber (Battalia), Purcell (Come ye Sons of Art), Lully (delen uit de opera Isis) en Charpentier (Te Deum, ofwel de Eurovision Anthem).

Het programma zal een afwisseling zijn van muziek en verhalen in onderlinge verwevenheid.
Naast Geert Mak hoort u Concerto d’Amsterdam  onder leiding van concertmeester Stefano Rossi.

 

naar het archief